..... “Wahai Tuhanku, ilhamkan daku supaya tetap mensyukuri akan nikmatMu yang engkau kurniakannya kepadaku dan kepada dua ibubapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk kedalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu, dan sesungguhny...a aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadaMu)” (Al-Ahqaf 46:15)

Wednesday, January 19, 2011

Refraction of light

Aim            : to investigate the relationship between the angle of incidence and the angle of refraction

Inference    : angle of incidence affect the angle of refraction @ angle of refraction depends on angle of incidence

Hypothesis : the angle of refraction increases as the angle if incidence increases

Variables
Manipulated Variable : angle of incidence, i

Responding variable : angle of refraction, r

Constant Variable : refraction index of the glass block

__________________________________________________________________________________

Class : 5 Science 3
No. of students : 33
No. of group :  5

Berikut adalah antara aktiviti sepanjang eksperimen tersebut :D


Pelajar sedang melaraskan kedudukan glass block.



Sinar ditujukan kearah glass block mengikut nilai angle of incidence yang telah ditetapkan.




Pelajar mengukur  angle of refraction mggunakan protractor.




Sepatutnya pelajar ini switch off dulu ray box tu ketika mengukur sudut ... so jimat lah electric.






Kelebihan : guru dapat mengesan kelemahan beberapa orang pelajar yang tidak dapat menyatakan dengan betul cara untuk mendapatkan nilai angle of refraction dan angle of incidence... iaitu... angle tersebut adalah terletak diantara ray @ sinar dan normal line.... bukannya terletak antara ray dan satah @ plane @ permukaan glass block.

Kelemahan : Pelajar terlalu ramai dan alat tidak mencukupi.... bayangkan... jumlah pelajar ada 33 orang... sedangkan set untuk eksperimen hanya ada 5 sahaja... jadi pelajar perlu berkongsi... untuk satu kumpulan ada 6 orang ataupun lebih. Walaubagaimana pun... setiap pelajar dapat mencuba menjalankan eksperimen ini secara hands on.


Refleksi : Ekperimen berjalan lancar dan pelajar dapat menyatakan hubungan antara angle of incidence dan angle of reflection.

Sekian sahaja untuk hari ini....

Esok eksperimen untuk form six pulak....  tunggguuuuuuu....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ulangtahun kami...

Daisypath Anniversary tickers

Aiman Afiqah Ashar

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Aiman Afif Ashar

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Aiman Arina Ashar

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiman Amzar Adha Ashar

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Aiman Anis Aimy Ashar

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Pages