..... “Wahai Tuhanku, ilhamkan daku supaya tetap mensyukuri akan nikmatMu yang engkau kurniakannya kepadaku dan kepada dua ibubapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk kedalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu, dan sesungguhny...a aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadaMu)” (Al-Ahqaf 46:15)

Monday, January 17, 2011

Penilaian & Kompetensi Guru Cemerlang

Entry kali ditujukan khas kepada sesiapa yang berminat untuk mengisi kekosongan jawatan guru cemerlang untuk semua gred... If you all berminat... segala ciri yang ada kat bawah ni... mestilah di penuhi... jangan lupa berbaik ngan semua orang.... nazir akan interview secara random colleagues yang bertugas bersama kita... if kita mengajar sessi pagi... tidak mustahil pihak nazir akan interview kawan2 yang mengajar sebelah petang....

Dan tidak lupa juga... sila update segala sumbangan anda terhadap sekolah sepanjang 3 tahun terkini... mesti ada dokumentasi... semuanya akan dinilai... so be prepared... sama lah macam me here... hehehe.... teringin nak apply.... but....banyak sangat butiran yang mesti lengkap... well... kita cuba...
apply.... mana tahu ada rezeki...

Guru Cemerlang

Skop Penilaian
  1. Laporan Nilaian Prestasi Tahunan
  2. Penilaian Borang Permohonan
  3. Penilaian oleh Panel Temuduga (untuk gred khas C sahaja)
Kompetensi yang di nilai
  1. Ketrampilan Profesional - keupayaan calon mengurus, mengguna dan memanafaat pengetahuan dan pengalaman dalam bidang pengkhususan atau mata pelajaran kepakaran serta prinsippedagogi (behaviouris, kognitif, sosial dan humanis) untuk meningkatkan kualiti pencapaian pelajar. Berpengetahuan dalam pendekatan atau strategi pengajaran seperti induktif dan deduktif serta peka terhadap dasar dan isu pendidikan semasa.
  2. Pengajaran & pembelajaran - Keupayaan menjalankan P & P.
  3. Pengurusan Kurikulum - penglibatan dalam Panitia serta sumbangan kepakaran di dalam dan luar institusi. Keupayaan mengurus rekod dan maklumat pencapaian pelajar dengan baik untuk diakses bagi tujuan tindakan susulan.
  4. Peranan dalam aktiviti bukan akademik - Calon memperlihatkan pengetahuan dan kemahiran serta melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum, hal ehwal pelajar dan tugas-tugas bukan mengajar yang lain.
  5. Keperibadian - Kepribadian calon diukur berdasarkan cara berpakaian, menepati masa, mesra, sopan, bertanggungjawab, berkeyakinan diri, amanah, kemahiran komunikasi yang baik dan sebagainya.
  6. Pembangunan diri - Calon sentiasa berusaha meningkatkan tahap profesionalisme melalui pembacaan ilmiah, penglibatan dalam majlis profesional seperti forum, seminar dan majlis-majlis ilmu yang lain.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ulangtahun kami...

Daisypath Anniversary tickers

Aiman Afiqah Ashar

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Aiman Afif Ashar

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Aiman Arina Ashar

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Aiman Amzar Adha Ashar

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Aiman Anis Aimy Ashar

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Pages